تاریخ انتشار: 2/12/2024 10:18:20 AM   شناسه خبر: 2060
برگزیدگان سی ویکمین جایزه جهانی کتاب سال معرفی شدند

برگزیدگان سی ویکمین جایزه جهانی کتاب سال معرفی شدند

آیین اختتامیه سی‌ویکمین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران برگزار شد و برگزیدگان آثار برتر معرفی شدند

سی‌ویکمین دورة جایزة جهانی کتاب سال

در این دوره پس از گزینش اوّلیه از میان بیش از 1600 عنوان كتاب شناسایی‌شده با موضوعات مختلف مطالعات اسلامی و مطالعات ایرانی، 267 اثر توسط 56 داور ارزیابی شد و سرانجام از بین 24 اثر راه‌یافته به مرحلۀ پایانی، با مشورت هیئت‌علمی، 6 کتاب به‌عنوان آثار برگزیدۀ این دوره معرفی شد.

در بخش «مطالعات اسلامی» آثاری در شاخه‌های مطالعاتی: علوم و معارف اسلامی، تاریخ علم، اقتصاد اسلامی، علم كلام، اخلاق، حدیث، فقه و حقوق اسلامی، تصوف و عرفان اسلامی، تاریخ اسلام و تمدن اسلامی، فلسفۀ اسلامی، مطالعات شیعی، اسلام معاصر، روان‌شناسی و علوم تربیتی اسلامی و در بخش «مطالعات ایرانی» آثاری در شاخه‌های مطالعاتی: تاریخ و جغرافیای ایران بزرگ، تاریخ، تمدن و زبان‌های ایران باستان، هنر و معماری ایران، زبان و ادبیات فارسی، علوم سیاسی و ارتباطات، زبان و زبان‌شناسی و ترجمۀ آثار متفکران ایرانی بررسی و ارزیابی شد.

کتاب‌های ارزیابی‌شده در این دوره به زبان‌های آلمانی، ارمنی، اردو، ازبکی، اسپانیایی، اندونزیایی، انگلیسی، ایتالیایی، بلغاری، بنگالی، بوسنیایی، تاجیکی، ترکی استانبولی، چینی، روسی، عربی، فرانسه، گرجی و هندی بود و برگزیدگان این دوره از کشورهای ایران، ایرلند، روسیه، آلمان، بنگلادش، تونس و اسلوونی بودند.

 

آثار برگزیده سی و یکمین جایزه جهانی کتاب سال بدین شرح است:

مطالعات اسلامی

  • فلسفة اسلامی

پیکرتراشي خود (تهذیب نفس): اسلام، انانیت و شکوفايي انسان، تألیف محمد عمر فاروق، دانشگاه میشیگان، 2021.

 

  • تاریخ اسلام

حماسة حسینی در حافظة جمعی، تألیف محمد صادق بوعلاق، نقوش العربیه، 2022.

 

  • اقتصاد اسلامی

ساختار اندیشۀ اقتصاد اسلامی، تألیف سامی الداغستانی، انتشارات کمبریج، 2021.

 

مطالعات ایرانی

 

  • ادبیات

زبان و ادبیات فارسی در داغستان (بافت فرهنگی و تاریخی)، تألیف پاتیمات ماگامدووا (فاطمه محمدوونا) علی بکووا، ویراستار علمی: محمدووا، انتشارات صدرا و مرکز تحقیقات آکادمی علوم روسیه، 2022.

  • تاریخ

     رقابت تسلیحاتی در دنیای باستان، بزرگ‌ترین استحکامات دفاعی دورة باستان و شبکه‌های نظامی در شمال ایران، تألیف ابرهارد سوئر، جبرئیل نوکنده، حمید عمرانی رکاوندی، انتشارات آکسبو، 2022.

  • هنر

 مطالعات معماری ایرانی، برناردو کَن، دانشگاه ادینبورگ، 2021.