تاریخ انتشار: 2/8/2020 9:50:27 AM   شناسه خبر: 1047
گزارش اجمالی بیست‌وهفتمین دورة جایزة جهانی کتاب سال

گزارش اجمالی بیست‌وهفتمین دورة جایزة جهانی کتاب سال

در این دوره پس از گزینش اولیه از میان بیش از 2300 عنوان كتاب شناسایی شده با موضوعات مختلف مطالعات اسلامی و مطالعات ایرانی، 154 اثر (100 عنوان در حوزه مطالعات اسلامی و 54 عنوان در حوزه مطالعات ایرانی) توسط بیش از 34 داور مورد ارزیابی قرارگرفت و سرانجام از بین 39 اثر راه یافته به مرحله پایانی، با مشورت هیئت علمی، 6 کتاب زیر به عنوان آثار برگزیده این دوره معرفی گردید.

در بخش «مطالعات اسلامی» آثاری در شاخه‌های مطالعاتی: علوم قرآنی و ترجمه قرآن، هنر و معماری اسلامی، تاریخ علم، اقتصاد اسلامی، علم كلام، فقه و حقوق اسلامی، تصوف و عرفان اسلامی، تاریخ اسلام و تمدن اسلامی، فلسفه اسلامی، مطالعات شیعی، اسلام معاصر، و در بخش «مطالعات ایرانی» آثاری در شاخه‌های مطالعاتی: تاریخ و جغرافیای ایران بزرگ، تاریخ، تمدن و زبان‌های ایران باستان، هنر و معماری ایران، زبان و ادبیات فارسی، صنایع دستی و صنعت گردشگری، جامعه‌شناسی ایران و ترجمه آثار اندیشمندان ایرانی، بررسی و ارزیابی شد.

کتاب‌های ارزیابی شده در این دوره به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، چینی، عربی، بنگالی، هندی، مالایی، ترکی آذربایجانی، ترکی استانبولی، بوده است و برگزیدگان این دوره از کشورهای آلمان، چین، روسیه و فنلاند هستند.

1- خدای‌نامگ: شاهنامۀ‌ فارسیِ میانه‌، یاکو هِمین-آنتیلا، بریل، 2018.
2- مبانی طبیعیات ابن سینا: منابع یونانی و نوآوری‌های عربی، آندرئاس لَمِر، دگروتر، 2017.
3- چرخش‌ روسیه‌ به‌سمت‌ ایران: شرق‌شناسی‌ در دیپلماسی‌ و خدمات اطلاعاتی، دِنیس وُلکوف، انتشارات دانشگاه کمبریج، 2018.
4- مطالعاتی‌ در باب‌ تاریخ‌ ‌عقلانیت‌ در ایران‌ باستان‌: ادای سهمی به نظریۀ‌ عصرِ محوری‌، گوتز کونیگ، هاراسویتز فرلاگ، 2018.
5- حمل و هستی‌شناسی: مطالعات و متون در باب خوانش‌های سینوی و پساـ سینوی از مقولات ارسطو، اَلِکْساندِرکالبارْزیک، دگروتر، 2018.
6- تاریخ قصه‌نویسی ایران: از اوستا تا قرن 21 میلادی، مو هونگ یان، دانشگاه جه جیانگ، 2019.