تاریخ انتشار: 2/20/2021 1:55:08 PM   شناسه خبر: 1055
گزارش اجمالی بیست‌وهشتمین دوره جایزه جهانی کتاب سال

گزارش اجمالی بیست‌وهشتمین دوره جایزه جهانی کتاب سال

در این دوره پس از گزینش اولیه از میان بیش از 1800 عنوان كتاب شناسایی شده با موضوعات مختلف مطالعات اسلامی و مطالعات ایرانی، 95 اثر (51 عنوان در حوزه مطالعات اسلامی و 44 عنوان در حوزه مطالعات ایرانی) توسط بیش از 34 داور مورد ارزیابی قرارگرفت و سرانجام از بین 31 اثر راه یافته به مرحله پایانی، با مشورت هیئت علمی، 4 کتاب به عنوان آثار برگزیده و یک نفر به عنوان پژوهشگر برتر تشیع و اهل بیت (ع) معرفی گردید.

در بخش «مطالعات اسلامی» آثاری در شاخه‌های مطالعاتی: علوم قرآنی و ترجمه قرآن، هنر و معماری اسلامی، تاریخ علم، اقتصاد اسلامی، علم كلام، فقه و حقوق اسلامی، تصوف و عرفان اسلامی، تاریخ اسلام و تمدن اسلامی، فلسفه اسلامی، مطالعات شیعی، اسلام معاصر، و در بخش «مطالعات ایرانی» آثاری در شاخه‌های مطالعاتی: تاریخ و جغرافیای ایران بزرگ، تاریخ، تمدن و زبان‌های ایران باستان، هنر و معماری ایران، زبان و ادبیات فارسی، صنایع دستی و صنعت گردشگری، جامعه‌شناسی ایران و ترجمه آثار اندیشمندان ایرانی، بررسی و ارزیابی شد.

کتاب‌های ارزیابی شده در این دوره به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، چینی، عربی، بنگالی، هندی، مالایی، اسپانیایی، ترکی استانبولی، بوده است و برگزیدگان این دوره از کشورهای آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و آفریقای جنوبی هستند.

 

1. عقل و وحی در اسلام: راه‌های شناخت در تفسیر فخر رازی بر قرآن کریم، احمد اولدالی، انتشارات بریل، 2019.

2. یادداشت‌های پارس، لی لینگ، انتشارات سن لیان، 2019.

3. هنر «اسلامی» چیست؟ در میانۀ ادراک و دین، وندی ام. کي. شاو، انتشارات دانشگاه کمبریج، 2019.

4. ذاتی بودن و ضرورت: ابن سینا و سنّت ارسطویی، فدُر بنویچ، انتشارات بریل، 2018.

 

پژوهشگر برتر تشیع و اهل بیت (ع)

1. حضرت فاطمه(س)، دختر حضرت محمد(ص) / نیمی از قلبم: روایت‌هایی از حضرت زینب(س)، دختر حضرت علی (ع)، کریستوفر پل کلوهسی، انتشارات جورجیاس، 2018.